1. Temei legal
HOTĂRÂRE nr. 1.256 din 21 decembrie 2011privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 5 din 4 ianuarie 2012.
2. Conditii privind autorizarea
- Să fie constituită legal și să aibă ca obiect principal de activitate Cod CAEN 7820 ( rev.3) – Activități ale agențiilor de plasare temporară a forței de muncă și furnizarea altor resurse umane. Codul CAEN 7820 din Rev. 3 acoperă acum atât activitățile de contractare temporară a personalului, cât și serviciile de furnizare și management al forței de muncă di vechiul cod CAEN, extinzând sfera de activitate față de versiunea anterioară.
- să nu înregistreze debite la bugetul de stat sau la bugetele locale
- să nu figureze în evidenţele cazierului fiscal cu fapte sancţionate de reglementările financiare, vamale şi nici cu cele care privesc disciplina financiară
- să nu fi fost sancţionate contravenţional, în ultimele 24 de luni anterioare datei formulării cererii de autorizare, pentru încălcarea prevederilor legislaţiei muncii, comerciale şi fiscale; contravenţiile cu privire la care există o acţiune pe rolul instanţelor de judecată vor fi luate în considerare numai dacă până la data soluţionării cererii de autorizare s-a pronunţat cu privire la acestea o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabila.
- să constituie garanţia financiară în cuantumul prevăzut la art. 5( adica 25 salarii minime brute pe tara, la data articolului de azi=4050*25=101.250 lei)
3. Institutia de autorizare
Se realizează de către Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, la propunerea agențiilor teritoriale pentru prestații sociale în a căror rază teritorială își au sediul solicitanții.
4. Proiecte legi
Există un proiect de modificare a HG 1256/2011, dar acesta încă nu a intrat în vigoare. Proiectul urmărește actualizarea cadrului legal pentru autorizarea agenților de muncă temporară, în special în contextul schimbărilor legislative și al trecerii de la CAEN Rev. 2 la CAEN Rev. 3.
Principalele obiective ale modificării ar putea include:
- Adaptarea la CAEN Rev. 3: Actualizarea referințelor codurilor CAEN în legislație pentru a reflecta clasificările revizuite (de exemplu, extinderea codului 7820 pentru a include mai multe activități).
- Simplificarea procedurilor: Posibile modificări ale cerințelor de autorizare pentru a reduce birocrația, asigurând totuși respectarea legislației muncii.
- Clarificarea responsabilităților: Introducerea unor prevederi mai clare legate de obligațiile agenților de muncă temporară și de monitorizarea acestora.
5. Pasi de urmat si documente
a. Constituire firma
- Obtinere denumire firma( completată cu 3 denumiri in ordinea preferinţelor)
- Depunere dosar constituire format din :
- Cererea de înregistrare; Anexa privind înregistrarea fiscală( cu privire la calitatea de microintreprindere, platitoare de impozit pe profit, impozit salarii, tva, etc); Anexa privind investiţia străină ( daca exista asociati nerezidenti in Romania; Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți ( autorizare cod caen); Actul constitutiv; Act de sediu( contract inchiriere, comodat, domiciliere, vanzare etc); Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificată de parte);Dacă există asociat străin p.f. sau reprezentant al p.j asociate straine, va da o declaratie autentica cu privire la indeplinirea conditiilor legale cu privire la detinerea acestei calitatiInformaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal (obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF); Dacă exista asociat firma straina: actele de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificată); Dacă sediul social va fi cu activitate la sediu, si este inttr-un inmobil cu locuinte colective- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular special); Imputernicire pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
b. Contractare servicii de contabilitate
Veti avea nevoie de servicii contabile, iar contabilul va avea imputernicire pentru acces in SPV, semnare declaratii, etc, pe langa contractul propriu-zis.
c. Autorizare la Minister
Pentru autorizare se prezinta un dosar ce cuprinde:
Dosarul de autorizare trebuie sa contina urmatoarele documente:
a) actul constitutiv sau actul aditional la actul constitutiv, dupa caz, in care sa fie mentionat obiectul de activitate cod CAEN 7820, in copie legalizata;
b) certificatul de inregistrare la registrul comertului, emis de oficiul registrului comertului, in care sa fie mentionat obiectul principal de activitate, cod CAEN 7820, in copie legalizata;
c) certificat de cazier fiscal;
d) certificate fiscale de la buget local si ANAF;
e) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, care trebuie sa cuprinda mentiuni din care sa rezulte ca solicitantii nu se afla in procedura de reorganizare sau faliment, potrivit legii;
f) dovada constituirii garantiei financiare, in cuantumul prevazut la art. 5 din HG;
g) declaratie pe propria raspundere a solicitantului privind indeplinirea conditiei de la art. 3 lit. d).( a se vedea mai sus, info ref la declaratie)
Cabinetul nostru va poate asista in toate fazele cu privire la autorizare.
Iacob Constantin DRAGAN
Avocat
Baroul Bucuresti